Sign in to follow this  
Hendie

Citizenship Timeline

Recommended Posts

debbieD

We sent in our papers about a month ago. Still haven't heard anything, and don't expect to for awhile. Good luck with the test. :lol:

patche

Hi Hendie

Geniet die seremonie more!! Wens dit was al ons beurt... :lol:

Annette

Hendie

Dankie Annette, die koors loop al hoog! Môre is die groot dag!

Hendie
Whoo hoo ... het maandag 'n brief in die pos gekry en skryf volgendy vrydag die 26 ste ons Citizenship toets ... hou maar duim vas julle! :D:lol::D

Lekker dag vir julle die 18de hoor ... ;)

Geluk Anél! toemaar jong nou is dit min dae. Alle voorspoed, dis darem nie regtig 'n moeilike toets nie.

Hannetjie

Baie geluk Hendie, Lyné en kroos met vandag se mylpaal. Geniet elke oomblik en kom vertel vir ons almal oor julle belewenisse. Spog selfs met 'n foto!

debbieD

Hendie and Lyne, how did the ceremony go? Must've been sooooo exciting! :lol:

Hendie

Baie dankie vir almal se gelukwense. Ons waardeer julle goeie wense vreeslik baie! Ek het sommer bo-aan hierdie artikel 'n foto geplaas van die groot dag.

Ons opregte dank aan ons Hemelse Vader deur wie se genade hierdie groot stap vir ons moontlik gemaak is.

Sterkte aan dié van julle wat nog met die proses besig is, skree maar as ons kan help. :lol:

Cathy K

Veels geluk, Hendie en gesin! Julle lyk pragtig.

Ons meisiekind het op die 20ste Augustus 'n Kanadees geword, maar ons moet nog wag tot Augustus volgende jaar voor ons aan die beurt kom.

Hierdie klomp ouens op die eiland weet nie juis hoe om aan te trek vir die geleentheid nie. Ons twee vroumense het omtrent die "malls" platgeloop opsoek na ordentlike klere.

Toe ons by die saal aankom waar die plegtigheid plaasvind, was ons verbaas om te sien dat sommige van die kêrels sommer sweetpakke en flip-flops aanhet. So hier en daar was ene in 'n kortbroek en sandale. Meisietjies in eina mini's en halfmas bloese het rustig gestaan en kougom kou.

Moet darem sê al die (Suid) Afrikaners was ge-suit en ge-tie.

Liz

Baie geluk!!

AdeleJ

Het Vrydag die toets gaan skryf en ons het altwee maklik geslaag ... dit was toe nie so moeilik nie. As jy die boekie goed deurlees behoort jy geen probleme te hê nie!

Nou wag ons net vir ons seremonie wat blykbaar so teen die einde van Oktober gaan wees ... :oops:

Sterkte aan al die ander ouens wat besig is met hierdie proses!

Hendie

Shhhhhh Adél! moenie virrie ander sê dis maklik nie! Ons wil nie hê elke hierjy moet dink hulle kan Kanadese word nie! :(

Veels geluk met die vordering sover, en laat weet ons wanneer die groot dag sal wees!

AdeleJ

Hallo, Hallo julle ...

Dit was seker die vinigste aansloek nog. Het aansoek gedoen in Junie, Toets geskryf in September :D en die seremonie is einde Oktober, die 28ste ... het nooit gedink dit sal so gou gaan nie! ... :P

Dankie vir al die goeie wense! Een van die dae is ons opregte Kanadesies met so Afrikaanse smaakie! ;)

debbieD

Wow! That is fast, Adele! We're not expecting it to go faster than a year - we applied in August, and only just got our manual and confirmation letter, so we trudge along. :)

Guest Jen

Baie geluk Adel

Ons kan eers oor 'n jaar aansoek doen

Waarheen het julle julle vorms gestuur?...................dalk is daardie plek vinniger as die res van Kanada :):cry::cry:

Groete

Jen

debbieD

It all goes to the same place, Jen, so it's just incredible luck if everything goes through in such a short time as Adel's. :)

AdeleJ

Yes, we have been very lucky!! :)

We sent it to their processing office in Nova Scotia and like Debbie mentioned everyone's go there.

Good luck with your test and I hope it comes soon for you guys Debbie! :cry:

:cry::cry:;)

Guest PietPompies

Ok so now you have your citizenship ... how do you cross the border to USA for say shopping/short trip ... do you need a passport still or what?

miena

After our citizenship, we applied for Canadian Passports. That is all we need to show at the border crossing.

Hendie

Once you become a citizen of Canada, you have to get a Canadian passport in order to leave the country (actually to enter the other country) for any purpose. If you had retained your South African citizenship you can of course travel with your South African passport, but who would want to do that! Canadian passports are more universally accepted without the need to get a visa for the country you're entering. For instance, to enter the USA with a South African passport you will need a visa for sure (courtesy of Pagad and our esteemed pres. Mbeki!).

We got the passport application forms off the Passport Office webiste and made sure we had everything ready for the day of our citizenship ceremony. Do read the instructions carefully. They WILL send you back if anything is wrong. As soon as we finished the ceremony, we just walked up the stairs to the passport office (our ceremony was in the Harry Hayes government building in Calgary), handed in our passport applications, paid the fee, and 10 days later we all had our passports! Quite a difference from the almost two years of waiting for our landed immigrant papers!

debbieD

Good idea, Hendie! I think we will do the same. Hope we will be citizens before summer holidays. :ph34r:

Guest A.M
I have never heard from anybody what the circumstances of the test was like, so for those of you who may be interested to know, here's the scoop:

Our test was scheduled for 10.30 this morning and we arrived there at about 10:10. The tests are done in the Conference Centre of the Harry Hayes building here in Calgary. Something interesting about this centre is that all the conference rooms are named alphabetically. We were in the Kathryn room. As per the letter of notification we each had to have one photo ID with us, as well as our Record of Landing, form IM1000 (newer immigrants have to bring their Permanent Resident card). There was quite a line-up, and the lady who "registered" us noted that it was the biggest group that she had seen to date. At about 10.35, after she had explained all the rules to us (if you fail the follow-up test is verbal, no cheating etc) the test papers were handed out. There are 6 different tests (all different colour paper) and they make sure no-one near you has the same colour. ;) The questionaire consists of 20 multiple choice questions, and if you have read the A Look At Canada book, that they send you after receiving your citizenship application, the correct choices are quite evident. Interestingly enough none of the questions involved the names or political parties of local government. Of the 20 questions the last 5 has to be correct in order to pass the test. These involved questions about citizenship rights and responsibilities, but were no more difficult than the first 15. You are given 30 minutes to complete the test, but most were done after 10-15 minutes. When you're done, you are asked to wait outside in the foyer while the examiners mark the papers. After about 15 minutes more, she came out and said everyone in the room had passed, and that we should now allow for 4 to 6 months to expect a invitation letter in the mail to attend the citizenship ceremony.

So ... now the wait is on again! :)

Oh, a good site to quiz yourself at is at the Richmond Library (note the BC content of some questions).

Does any one know, When is the next citizenship Test in Calgary?

Thanks

A.M

Guest Guest
Good luck with the test next week, Hendie and family. B)

We still haven't applied. Soon, I hope.

Hello everybody,

I have checked my status on CIC e-services and it indicates that the letter inviting me to the citizenship test was mailed on Dec 10. Today is Dec 24 I have not received the snail mail. I know my office that reviewed my application was in Calgary. I know that I will have to take the exam on January 13 at 10:30.

Could anybody post the address where the test is administered in Calgary. I would greatly appreciate it.

jack

Baie geluk Hendie, ek aanvaar dit voel seker soos 'n groot toets/eksamen, as dit agter die rug is voel dit amper soos 'n antiklimaks, maar terwyl mens werk daarvoor swoeg en sweet dit maar vir 'n paar jaar.

Ons het reeds ons aansoek September weggestuur, die ontvangserkenning en die boek vroeg November terug gekry. Dit is nou einde Desember en ons is nog niks laat weet omtrent fotos en handtekeninge wat oor die lyntjies gaan of ander foute nie. Ek aanvaar en hoop daar was nie probleme nie.

Die een groot probleem wat ek het is wanneer sal hulle ons weer laat weet oor die toets datum. Sedert ons hier aangekom het as landed immigrants einde 1999 was ons nog bitter min uit Kanada. Ek moet egter die hele Maart 2004 in Namibië en SA wees vir konferensies. Dit kan nou net mooi in die tyd wees wat ons die toets moet skryf. Net soos al die ander wil ek dit so gou as moontlik doen.

Wat nou gemaak as ons die toets Maart moet doen en ek is nie hier nie?

Harry

Jack,

ek het nie antwoord op jou vraag nie, maar ek dog ek sou noem dat ons skynbaar ons goed min of meer op dieselfde tyd gedoen het as julle. Ons kan notas vergelyk soos dinge vorder.

Harry

Ahhhhhh!.......... motion!!!!!

I nice government lady Angela Carmichael phoned my wife at work yesterday, asking whether our hearing disabled son will require an oral interpreter, because they have us scheduled to write the Citizenship Exam on 17 February 2004..about two weeks from now!

By Hendie's schedule, I expect to receive a letter by about 17 April to say we must come to the ceremony on about 17 May. We'll follow Hendie's example and prepare the passport docs for the same day.

I promised I'd post it, Jack!

Now, with my experience on BC driver's licences, I'll probably fail the exam :whistling: .

We have applied to retain SA citizenship, but have heard absolutely nothing. Personally, I am ambivalent to negative...my wife is ambivalent to positive about keeping SA citizenship. I really struggle to see an advantage other than emotional..in fact I see huge and serious downsides.

Edited by Harry