Sign in to follow this  
Hendie

Dubbele Burgerskap-Dual Citizenship

Recommended Posts

Kanadagroete

Iets interessant wat ek meegedeel is toe ek vir my dogter aansoek gedoen het vir SA burgerskap (sy is in Kanada gebore) is dat enige SA wat vir 'n tydperk van 5 jaar aaneenlopend uit die land is, outomaties hul burgerskap verloor. Ek het afgelei die woord "aaneenlopend" was vir Binnelandse Sake baie belangrik want ek moes met al die immigrasie stempels in my paspoort bewys dat ek wel 'n hele paar keer in die 5 jaar terug gekeer het na SA en dat ek wel nog 'n SA Burger is. Ek kon dit egter nêrens op skrif kry nie.

Merv

I think I lost my SA citizenship a Loooooonnnnnnng time ago. I wouldn't say I am too bothered about it though. I have held an Irish passport since I think 1983, used it many times for travelling to the UK and the Netherlands, albeit with a "permission slip" from whoever was the concerned gummint dept. Since 1999 I have also held a Canadian passport and have since neglected to renew my Irish passport. When I returned for my Dad's funeral in '98 I got a visitors visa stamped in my Irish passport! It did feel kind of weird at the time, but I haven't a clue what my status is in SA is as far as citizenship goes, but who cares anyway.

digin

There is no international law as I understand that requires a country to honour dual citizenship. There are many countries, notably the USA, which prevent dual citizenship of certain countries. When you become an American citizen by naturalization, you are required to renounce all other claims to citizenship. However, this only has effect in America, so if as a Canadian you take American citizenship, America does not consider you Canadian any longer (and will not allow you to enter the US on a Canadian passport), but Canada still considers you Canadian.

Guest Guest

Ek het die volgende inligting van die "Kom huis toe" veldtog gekry: Daar is niks wat jou huidiglik verhoed om beide SA en Kanadese burgerskap te hê nie en jy hoef niemand in SA in kennis te stel nie. Sorg net dat jy jou SA paspoort op datum hou. Maar, indien jy jou SA paspoort gebruik om SA binne te gaan, dan kan jy nie op jou Kanadese burgerskap staatmaak indien iets verkeerd gaan nie.

Indien gebôre Suid-Afrikaners egter hulle burgerskap verloor/opgee ens., hoef jy nie terug te immigreer indien jy wil terugkeer SA toe nie. Blykbaar doen jy dan aansoek vir permanente verblyfreg en op grond daarvan kan jy woon en werk in SA. Meeste van ons sal in elkgeval dit nooit kan bekostig om terug te immigreer nie, aangesien die vereistes ten opsigte van finansies baie hoog is.

Guest gertanel

Hi,

Can anyone explain how the dual citizenship works from SA's point. I know you have to apply for that before you can apply for citizenship. Do you have to wait for the process to finish in SA before you can apply here? Cost involved? Timeline? How does the whole process work?

gertanel

Island Life

I acquired a second passport while living outside of SA. A couple years ago the SA dept of Home Affairs made comments in the SA newspapers that all South Africans with more than one passport would be required to make a choice - keep the SA passport or the foreign passport. There were some exceptions, and you could write to Home Affairs explaining your circumstances and asking for permission. Whether this is now law or not I don't know. I applied for permission, and was given a piece of paper from Home Affairs authorizing me to hold a second passport. It basically states that each time I return to SA I must present both passports at immigration (never done this, use my SA each time) and that I can't get South African diplomatic assistance in the country of my second passport - thats fairly obvious I guess. So for the moment it appears that it is legal, but not sure how much longer this will last. As for timeline, in 1999 when I did this, it was a fairly quick process - maybe two months. I don't recall there being a cost. Hope that helps!

Hendie

gertanel, ek het jou navraag sommer hier by die ander kommentaar oor dubbele burgerskap ingegooi - dalk kry jy hier ook 'n paar antwoorde. :lol:

Guest Manfred

Ek kan dit nie glo nie!

Hier sit Ons (Wit?) Safrikaners en redekawel oor hoe die bose ANC ons ons burgerskap wil ontse. Word wakker, dis 'n SA wet wat in 1949 deur die (toe) nuutverkoose Natte (onthou hulle - dis die spull vir wie die meeste van ons so dikwels gestem het) op die RSA wetboek geplaas.

Niks met ANC te doen nie.

Dit beteken nie dat die ANC nie baie vd wet hou nie. Baie Afrikalande het soortgelyke wette gebruik om blankes en of Asiate uit die land te skop.

Volgens die wet verloor jy outomaties jou RSA aansoek sodra hy 'n ander burgerskap verwerf deur daarvoor aansoek te doen. Een uitweg is om voor die aansoek om tweede burgerskap by die RSA owerhede aansoek te doen om jou RSA burgerskap te mag behou. Tweede uitweg is om vir jou minderjarige kinders aansoek om Kanadese burgerskap aansoek te doen. Hulle is dan Kanadese en jy sal amper nooit uit die land gesit word nie. Die Kinders bly Sa burgers omdat hulle nie om tweede burgerskap aansoek gedoen het nie omdat hulle minderjaarig is. Ander opsie is om die Kanadese te oorreed om vir jou Kanadese burgerskap te ge sonder dat jy daarvor moet aansoek te doen. Nie maklik nie. Ek weet net van een Saer wat "honourable" Kanadees is.

Vir forms en inligting gaan na die RSA ambasade in Ottawa se webwerf.

Harry

Gertanel,

Ons het in Junie 2003 aansoek gedoen by SA vir dubbele burgerskap en in September 2003 by Kanada aansoek gedoen vir burgerskap. Die Kanadese regeringskantoor het ons gister gebel om te gesels oor die inswering-seremonie.

Toe hulle ons voorheen in Januarie 2004 gebel het oor die eksamenskryfproses van 17 Februarie 2004, het ek die SA ambassade gebel en gevra wat gaan aan. Die reaksie is in hierdie pos.

Die feit van die saak is, ons het nog steeds niks van die SA ambassade gehoor sedertdien nie!

Edited by Harry

Charles

I travelled to S.A. last year on a Canadian passport and encountered no problems what so ever.

Babette

Mens doen aansoek om toestemming om jou SA Burgerskap te behou voordat jy aansoek doen vir burgerskap van 'n ander land. Indien jy nie aansoek doen nie, en die toestemming skriftelik ontvang nie, verbeur jy onmiddellik jou SA Burgerskap.

Vind uit by onderstaande webblaai i.v.m. die aansoekvorms en kostes om die aansoek om "Dual Citizenship" te mag verkry.

Al kry jy bv. Kanadese burgerskap en 'n Kanadese paspoort en jy is nog steeds 'n SA burger ook met 'n paspoort, moet jy SA binnegaan en verlaat op jou Suid-Afrikaanse paspoort, of jy beland in groot moeilikheid.

Jy kan enige ander land behalwe Suid-Afrika met jou Kanadese of anderlandse paspoort binnegaan.

SA burgers wat Permanent Residents is van Kanada, benodig nog steeds 'n visa om die US binne te gaan. Elke liewe lid van die gesin benodig dit, en dit kan slegs by sekere US High Commissions verkry word.

Moenie 'n vervalde SA paspoort wat 'n geldige US visa bevat weggooi nie. Dit moet aangebied word saam met die nuwe paspoort. Die geldige visa word nie na 'n nuwe paspoort oorgedra nie.

http://www.southafrica-canada.com/

Guest Guest_today

The price on the website is incorrect - it now costs C$48 per person. Only time you hear from them is when they let you know that you need to send more money!

patche

Demmit, en ek het nou net die vorms klaar ingevul en die tjek geskryf..... :D

Patat

Hi,

I mailed my application a month ago, and I think I included R200. Did they contact you back to inform you that the cost changed?

Patat

Edited by Patat

Guest Guest_today

Yes, they mailed a formal letter requesting the outstanding money.

Haven't heard anything since mailing the additional money.

I registered the letters both times and sent bank guaranteed cheques (Canadian Dollars).

patche

Selfde ou storie - bel ons en vra vir nog geld, asook 'n beeedigde verklaring dat ons nie vir enige ander burgerskap as Kanadees aansoek gedoen het nie... wens tog so hulle wil bietjie meer moeite met hulle website doen, dan weet ek ook van die begin af wat om saam te stuur... :badidea:

Lizette De Klerk

I came across the text below on: http://www.southafrica.info/public_service...citizenship.htm

and want to know if anyone knows what the current situation is and what are the 'catches' around having dual citizenship.

Thanks. :unsure:

Dual citizenship issues clarified

15 November 2004

The government has appealed to South Africans with dual citizenship to use their South African passports when leaving or returning to the country.

According to the South African Citizenship Amendment Act of 2004, that came into effect on 15 September, it is now an offence for locals with dual citizenship to use their foreign passports to leave or gain entry to the country.

It is also an offence for a citizen, while in South Africa, to use his or her foreign citizenship to gain advantage or avoid a responsibility or duty, says the Department of Home Affairs.

However, the new Act allows South Africans with dual nationality to freely use their foreign passports outside South Africa.

A provision of the South African Citizenship Act of 1995, allowing the minister of home affairs to deprive a citizen of his or her citizenship for having used the citizenship of a foreign country, has been repealed.

As a result, the need for exemptions or letters of permission from the minister to make use of a foreign passport has now been terminated.

"The issue of deprivation of citizenship was inconsistent with the Constitutional right to citizenship", said Home Affairs spokesperson Nkosana Sibuyi.

"Accordingly, we would like to advise all South Africans who have dual citizenship and do not have South African passports to apply for their South African passports at the earliest opportunity."

The department said it was mindful that many affected South Africans might not yet be aware of the amendments and their implications.

"We have therefore decided that affected South Africans departing or arriving through our ports of entry, attempting to use a foreign passport, will be issued with a warning giving them three months to obtain a South African passport", Sibuyi said.

He added that authorities would not, in the meantime, prevent anyone from leaving or entering the country, provided they had applied for the relevant document.

Source: BuaNews

Eugene

So does this mean, that if we already have a SA passport, we can apply for our Canadian citizenship and become dual citizens and NOT have to inform/ask permission from SA government to become dual citizens?

what is the process then, if you do not want to keep SA status, and return to SA on a visit, and get remanded for using a foreign passport?

Harry

Huntress,

I moved your thread here with all the other stuff on the same subject. I think you should also read this entire thread. Especially the last few pages, where digin specifically went away to check stuff for us.

Ants

I'm writing my citizen test soon & I'm thinking of having dual citizenship. I have a few of questions... I don't even know where to look - so I though I'd put this post here as you guys seem to know quiet allot :)

Here's my questions... How do I go about it, what's the cost & the what's the duration of the process?

Ants

Thanks Harry for moving my post. I think I'll have to sit & read through this properly. I just had a quick squizz & it looks confusing. Does someone have the SA Consulate/High Commisions website or phone number for Vancouver?

I have no question that I want to retain dual citizenship as you never know - I might go back to work or something. Also for the imaginary kids that I may have one day.

I just need to know where to apply, how to apply, how long & how much.

Rolé

Hi Ants,

The website for the South African embassy in Canada is http://www.southafrica-canada.ca/. If you go to "Consular", there is a link for "Dual citizenship" about halfway down the page. It will tell you the procedure to follow and the forms to fill in. You can also download the forms from that page.

Good luck! As far as I know, you have to apply for dual citizenship from SA before you can apply for Canadian citizenship.

Rolé

Edited by Rolé

cocopops

I applied for dual and my documentation and money were lost by the SA Consulate - chased it down for years but took on Canadian citizenship in the meantime, as who would have thought they would take my money and run; needless to say, I was told because I took Canadian citizenship I could not get dual, YET SA lost my application and stole my money!!!!!!!

Ants

Okay, here's 2 technical question. When applying for dual citizenship - they ask you to submit a sworn affidavit stating that you haven't got any other citizenship. Has any one ever done this? Is there a template that I can use? What am I suppose to put in this letter/ Is there a certain format that I have to adhere to?

Then the other question was that they wanted reasons why I want to retain my SA citizenship. Can I just say that I was born in SA & want to keep it 'cos it's part of my heritage & may go back to live or work? What's the point of explaining why I want to still be South African? As far as I'm concerned I was born South African therefor I am. :blink:

Harry

Ants,

I told them that I would like to retain the option of retiring there on the money I make from working in Canada.