Sign in to follow this  
Harry

When the Loerie Sings Again

Recommended Posts

Harry

Gawie,

1. Orania

Jy is doodreg om my te wys op die verskille tussen iets soos Orania en iets soos Stormfront. Ek sal en het die direkte verwysing na Orania verwyder in my pos. Ek glo die mense in Orania het goeie bedoelinge. Ek vind maar net die idee van Orania ondeurdag, onprakties en onwerkbaar.

2. Kopiereg

Die blote feit dat 'n boek gepubliseer is, plaas dit hoegenaamd nie in die publieke domein nie. Die kopiereg bly in die hande van die outeur en ek kan bewys ek is die outeur. Patentreg werk natuurlik anders.

CharleneK

Just as freedom of speech is an important principle, so is freedom of association. I would not be surprised that the vast majority of the members of this forum would prefer not to be associated in any manner with an organisation like the Stormfront.

As most everyone (except perhaps Gawie) knows by now, the love of my life, my daugter, is not white. (Except when she's helping Oupa to paint picket fences. I've been trying to get white paint out of her raven hair for weeks now).

My family is mixed race, and I am inordinately proud of it. Many on the forum, and in my own community is aware of it, and embraces it. Hopefully, this is the spirit of the SACanada forum community. And as such, I am sure that an organisation such as the Stormfront would not wish to associate itself with Afrikaners like me, or South Africans like the members of this forum.

Charlene

Gawie
Gawie, jou betrokkenheid by die volgende webwerf het vir my persoonlik die gevaarligte laat flikker.

Wat hiervan?

Cathy,

As jy jou eie skakel mooi deurlees sal jy sien die opksrif lees Orania Nuusflits. Ek was dus betrokke by die reëlings van die Orania geleentheid en nie Stromfront nie.

'n Persoon wat skryf onder die naam "Ex Unitate Vires" het 'n Orania nuusflits (waarin ek genoem is) geplaas. Wat moet ek nou daaromtrent doen? Lees weer my vorige pos waar ek die volgende gesê het:

"Oranians have the same problem. We would say what we say and along comes a group and post one monthly newsletter (that somewhat support their views) on their website. Although we don't agree with their views, we can't stop them to refer to us and make comments (for Orania or against us) based on our literature. At the end it is up to the reader to make sure that what he is told by the current website, is in fact in line with our policies."

Gawie,

1. Orania

Jy is doodreg om my te wys op die verskille tussen iets soos Orania en iets soos Stormfront. Ek sal en het die direkte verwysing na Orania verwyder in my pos. Ek glo die mense in Orania het goeie bedoelinge. Ek vind maar net die idee van Orania ondeurdag, onprakties en onwerkbaar.

Harry, baie dankie daarvoor, ek waardeer dit. Jou stelling van ondeurdag, onprakties en onwerkbaar kan ek met vele feite weerlê en verkeerd bewys. E-pos my gerus as jy my redes wil aanhoor (ek twyfel egter of jy sal wil - jou vooroordele spreek reeds boekdele) - dit wil vir my buitendien voorkom asof my insette oor hierdie onderwerp nie in hierdie forum welkom sal wees nie.

Kopiereg

Die blote feit dat 'n boek gepubliseer is, plaas dit hoegenaamd nie in die publieke domein nie. Die kopiereg bly in die hande van die outeur en ek kan bewys ek is die outeur. Patentreg werk natuurlik anders.

Harry, wat ek hiermee bedoel het is nie dat dit 'n publieke dokument is nie, ek het bedoel dat dit nou bekend aan die publiek is. Deur daaruit aan te haal en daarna te verwys, selfs deur mense van Stormfront, kan nie gestop word nie, solank hulle jou die erkenning daarvoor gee. Dit is waarom Bok van Blerk ook niks sal kan doen as Stormfront berigte oor die lied De La Rey op hulle webblad plaas nie. Om onregmatige kopieë van jou boek te maak, te verkoop en as hul eie voor te hou is natuurlik iets heeltemal anders.

Just as freedom of speech is an important principle, so is freedom of association. I would not be surprised that the vast majority of the members of this forum would prefer not to be associated in any manner with an organisation like the Stormfront.

As most everyone (except perhaps Gawie) knows by now, the love of my life, my daugter, is not white. (Except when she's helping Oupa to paint picket fences. I've been trying to get white paint out of her raven hair for weeks now).

My family is mixed race, and I am inordinately proud of it. Many on the forum, and in my own community is aware of it, and embraces it. Hopefully, this is the spirit of the SACanada forum community. And as such, I am sure that an organisation such as the Stormfront would not wish to associate itself with Afrikaners like me, or South Africans like the members of this forum.

Charlene

Charlene, indeed the freedom of association is an important principle - please also apply it to the idea of a volkstaat. Nobody judge or condemn you because you are from a "mixed race family" - me neither. It is every person's right to choose his/her life partner.

It is just a great pity that I should end up defending myself and my name just because I dared attaching the Vryheidsvlag at the end of my post and used the words "Boeregroete". I came here with words of praise to Harry asking him whether I could forward his book and I had to face an attack (for no apparent reason) from people who don't know me at all.

I hope you show greater hospitality to other new members in the future.

The whole defensive attitude over here and your subsequent attack on my persona is very rude to say the least.

I wish you all the best

Gawie

Cathy K

Harry, Gawie, ek vra om verskoning. Miskien het ek té gou Wolf! Wolf! geroep. Ek het oral witwolwe :unsure: gesien

Cathy K.

Edited by Die Kotzé's

Oom.Dee
Harry, Gawie, ek vra om verskoning. Miskien het ek té gou Wolf! Wolf! geroep. Ek het oral witwolwe :unsure: gesien

Cathy K.

Dit is miskien n wake-up call om die politiek uit die forum te neem. Hier gaan sommer nog baie "Wit Wolwe" dink dat hulle, hulle trop gevind het.

dieulefit
Dit is miskien n wake-up call om die politiek uit die forum te neem. Hier gaan sommer nog baie "Wit Wolwe" dink dat hulle, hulle trop gevind het.

NEE, seblief nie! :unsure::cry: Ek en my man het nou vanmiddag (ons Sondagmiddag-slapie gemis...), beurtelings in die woonkamer Harry se werk deurgelees. Laat ek net dit eers beken - Harry, jy het my en Klerk (al 6vt 4") totaal in snot en trane op die einde gehad - so asof ons net weer herinner was aan dieselfde spore wat ons ook maar getrap het. BAIE dieselfde storie my vriend, baie dieselfde en die emosies was mooi oopgekloof! My man se profesionele verhaal lees baie dieselfde as joune en hoewel hy homself absoluut gate uit geniet het, sy werk as uitdagend gesien het, was hy deur 'n ANC-parlementslid, Naidoo (kort outjie, sy naam het my vir die oomblik ontgaan) direk aangespreek om 'n raadstafel "There are too many pale males around this table!" Dit vir die drie Blanke mans van ongelooflike karakter en nie te praat van die breinkrag agter hul name nie... nie belangrik genoeg nie! Wel gedaan my vriend en mag hierdie stuk werk van jou soos suurdeeg werk. Ek het dit reeds deurgestuur na my seun in Seattle, wat intens belangstel in sy agtergrond en soos ek genoem het, hy het pas sy Tesis ingegee oor Genl Jan Smuts. Ek is ook van plan om dit aan my dogter deur te gee (die eintlike Liberale en amper TE in ons gesin), maar wag tot ek haar persoonlik weer sien.

Jy het ons weer terug geneem na soveel en terselfdertyd ook sekere dinge bekend gemaak bv ons het nie geweet dat soveel S.Afrikaanse Loodse in WWl en WWll deelgeneem het nie - die syfers het ons totaal verras! Die betrokkenheid van Suid-Afrikaanse soldate in hulp met die Amerikaners het my persoonlik ook verras - ons het 'n Amerikaanse vriend wat 'n 'astrante' outjie is en altyd baie te se het oor S.Afrika (is vir jare al eintlik boesemvriende, as jy dit kan glo) en hy is 'n Prokureur wat nou Dekaan van 'n Regsskool by 'n universiteit in Amerika is. Daar was 'n paar ander punte ook wat vir ons 'n verrassing was en dankie vir die inligting - dit het beslis deur indiepte studie en kennis van jou kant gekom. Ons besef dit le jou geweldig na aan die hart!

Laastens, ons stel voor jy stuur sommer die inligting deur na die Professor in Calgary sodat die 'omie' ook beter ingelig kan kom ;) . (O-ja, is jul seun se naam werklik Impala? Nou vra ek 'n vraag soos die Kanadese vir my "Is your husband REALLY Klerk de Klerk!)

CharleneK
It is every person's right to choose his/her life partner.

I am somewhat amused that you assume my life partner is not white. There is much more to my story than you can imagine. You're right, Gawie, assumptions are dangerous, and I apologise if I assumed you were a Stormfronter. And now you know how upsetting is it if someone quotes you out of context. And therefore I again "assume" that you will respect Harry's feelings in that regard.

SACanada is like Canada; colourful and proud of it.

Charlene

Charles

Methinks Gawie doth protest too too much!

What is it with South Africans still living in South Africa who think they can come on to this sight and demand insights or ram their ideas down our throats and then get all full of :unsure: and vinegar when we don't roll over and play grateful puppy to them????? :cry:

Especially when they pop up and start getting all hoity toity without having been members long enough to understand the nuances in certain members postings.

Even more so when they adopt this "I am so wounded and distraught that you misunderstood my bleatings and attacked me sob" rubbish when it becomes apparent that we aren't about to acquiesce to their ramblings.

News Flash Gawie:

Many of us on this site regard the use of the Vierkluer as provocative.

Second news flash Gawie

The following hardly puts you in the lovable left category:

protection from this Anglo-Xhosa cultural imperialism.

In fact it is provocative as well and I take exception to certain Afrikaners still fighting the damn Boer War for ever and ever.

Get over it.

You lost.

A Hundred bloody years ago!!!

Now it is time to build up a new future.

MY African/Afrikaner, call them what you will,people speak English AND Afrikaans (and other languages as well), were born in Africa and are now scatterlings around the world due to the perpuated belief that they AREN'T Africans for whatever reason.

I would point out, as I have before, that in my lifetime I have been told I am not an African because I didn't speak the right language and then because I was the wrong colour.

Guess who was in charge with the first one??

Harry has written a very good ...well lets call it a little book, about South Africa. I disagree with him on certain issues but in essence the facts and truth are in there and should be disseminated.

All of us are Africans and we are all worried about what is taking place in the country.

Instead of compartmentalizing us now is when we need to work together to get the message out.

P.S In case anyone is wondering what I meant by nuances check out the letters to the editor that Harry, Cathy and Myself wrote.

While Cathy and Harry are measured and reasoned in their replies I come across as shooting from the heart and the hip! Such are the differences. Which most long time users would have gleaned by now.

Harry

Gits! Boere, duck!....Charlie skiet julle vrek vanaand! :unsure:

Charles, I think 99% of folks are on the same wicket. After all, after about 170 years in Africa, the established "settlers" went on a Great Trek in 1834. Now, roughly a further 170 years later the established "settlers" have been going on another Great Trek. In 1834 and in 2000 the reasons were almost identical. The languages and origins do not matter.

Anyway, I think most folks have finally realised that this Super-Afrikaner nonsense was an artifact of a bunch of folks who swept up emotions in the 1930's Depression. If folks REALLY want to fight the Boer War, they'll have to explain to me how Deneys Reitz's one buddy in "Commando" was named Wendell and another Cohen...or would they REALLY like to argue with the guy who was actually there? Their grandfathers got mentally hijacked and they now have trouble coming to terms with the truth. I have sympathy for the anguish, but I'm not going to rape the truth. Both sides in the Boer War did what they thought was the honorable and right thing to do. It would be a shame if the mutual respect the antagonists showed one another back then, is replaced by nonsense between people now who were not there.

I have now spent all day trying to fix up the Loerie document so as to add a piece to the foreword that makes it clear that I still favour what most of us voted for in 1994. I obviously resent intensely how that dream was destroyed.

Impala: our son's user name on another website. I'll fix that at some point.

Guest CharlvS

Harry...

Page 69 just simply shattered my heart.

Thanks for writing all of that.

dieulefit
Harry...

Page 69 just simply shattered my heart.

Thanks for writing all of that.

Oh, I wept on page 68 as my husband could hardly read by that time.. we both felt akin with the writer (Harry) a that stage, as his words became our experiences too and realized we walked the same path(s) as he and his family did - we just a few years before them.

Harry

CharlvS,

One obviously feels a bit of a chump.....but I thought I might as well be totally honest.

Guest CharlvS
CharlvS,

One obviously feels a bit of a chump.....but I thought I might as well be totally honest.

Not to worry, Harry... it was the truth and that is how it made you feel at that moment. I can't imagine going through the hell you and your family did. I take my hat off to you. And in fact I take it off to anyone who had to go through the same rubbish as you did.

Your book serves to once again open my eyes VERY WIDE to the inequities going on at the moment, and that have been coming along since way back. It's a shame that so many people choose to deny the facts and to go on as if everything's as right as rain. :unsure:

But you know what? What made an even bigger impact on me was the positive note that you ended the book with, and that is the whole "Welcome Home" thing. Wow. That just blew my mind. To think that a totally alien country is willing to welcome you with open arms like that. And to tell you that all of it is now also yours, just like it is everybody else's. I never quite saw it in such a simplistic, yet immensely powerful, way.

But ja, I won't go into too much more. All I want to say is that I hope many more people get to read it. Good work! :cry:

Adele

Interesting to read this. Backs up what Harry says about our past.

Harry your well written 'Expose' of the SA past has opened up my eyes and become a continuous discussion in our home. Thank you for taking the time and putting in such a huge effort of thinking this out and producing such a thoughtful, 'layman' understandable document, from someone who has NEVER enjoyed discussions of Politics and History!!!!!

from News 24

SA 'Great Escape' veteran dies 05/04/2007 22:15 - (SA)

WWII nightmares 60 years later

Cape Town - One of the last survivors of the Great Escape team of World War 2, Ian Tapson, has died in Port Alfred at the age of 84.

An essentially modest man, he rarely divulged he was one of five South Africans who were part of the team that planned and executed the escape from a German prisoner-of-war camp.

The escape was immortalised in Paul Brickhill's book, The Great Escape and a Hollywood film with the same title, starring Steve McQueen.

According to Norman Abbott, a fellow-member of the SA Air Force Association, Tapson died on March 30 in the frail-care unit of Settler's Park, a retirement complex.

A memorial service was held for him on Wednesday.

Abbott said Tapson, who is survived by his wife, June, and a son who farms in the area, worked as a municipal engineer in East London until his retirement.

"He was a quiet person, most approachable and most knowledgeable," Abbott said.

Tapson's link with the escape might have remained within his family had he not mentioned it years later to a woman who had attended commemoration services in Italy for airmen killed helping Italian partisans.

He was then prevailed on to tell his story, publicly, for the first time.

Tapson was a lieutenant in the South African Air Force, flying Kittyhawk fighter-bombers, when his plane was crippled by anti-aircraft fire over Tunisia and he was forced to crash-land.

He was captured and sent to Stalag 3 prisoner-of-war camp at Sagan, Silesia, near the Polish border.

Roger Bushell, a squadron leader, decided to organise a mass escape by tunnelling to a point outside the perimeter fence.

The team members were all volunteers. Tapson, aged 20, was one of them. His task was to scrounge for wood to shore up the tunnels.

Seventy-six men managed to escape before an alarm was given by a guard.

Only three managed to reach safety. Fifty were recaptured, and murdered by the Gestapo.

According to Wally Vandermeulen, chairperson of the Port Alfred branch of the SA Air Force Association, Tapson was not one of those who escaped.

"When they drew the lots for those who were involved in digging and construction of the tunnels, he missed out," said Vandermeulen.

Harry

What few people seem to know, is that Roger Bushell, the squadron leader that organised the Great Escape, was a South African. Most Americans also do not know that, when their fathers landed in North Africa in the Torch landings of the US 8th Army, those death-trap Allied planes covering them above were mostly South Africans...like my wife's Afrikaner father and Ian Tapson.

kittyhawks.jpg

SAAF Kittyhawks in the Mediterranean. To my greatest irritation the SAAF also used the British roundels and so now everyone thinks they were British and SA is forgotten. Very many SAAF pilots flew for both the SAAF and the RAF. You'll find more about this in "The Loerie" if you follow the links in the WWII section.

By the time the Kittyhawks were flown by the SAAF, they were horribly outclassed by both the German and the Italian planes. The planes were inferior stuff obtained under the Lend-Lease Agreement beween the UK and USA. It was the uniquely powerful British Rolls-Royce Merlin engine that made the difference for the British and US ability in the Spitfire and the Mustang. Early American WWII aircraft engines were c#appy.

vinceb

Well Harry, it appears that there are others who are speaking up - you may have read something this woman has written in the Vancouver's North Shore News - Ilana Mercer - interesting pedigree and I quote from her website :

"Mercer was born in South-Africa, from where her father, Rabbi Ben Isaacson, was forced to flee due to his anti-apartheid activism. The family departed for Israel in the 1960s, where Mercer spent her formative years. She returned to South-Africa in the 1980s, married and had a daughter. The family immigrated to Canada in 1995, and then went on to settle in the US."

She has published several blogs on africa and specifically South Africa - link As a teaser I will only quote the first sentence from her piece on genocide in SA "They are conservative, Christian Caucasians, a fact that might help explain why the fashionable left in the West doesn’t much care that they’re being exterminated. "

and her blog link I suspect you might enjoy some of her writing if you are not already familiar with it :cry:

dieulefit

Callie Botha (she wrote his name Kaalie) is family of mine - his elderly parents were killed on their farm in a very brutal way (and I try hard not to think about it). They would have lived a long life, had they lived in Europe! They had true European traditions and very hardworking folk. When my parents moved to Canada, we enjoyed our 'mieliepap' made from mealies from their own fields, milled by themselves on their farm. My parents feared that something like this would eventually happen to them. It is sad, if you live on a farm in South Africa today, your life is in the balance from day to day. What a way to live! Then you are referred to as "White caucatian Christian"... is THAT your sin?!

Harry

Vince,

Yep I have been tracking the good lady.

I have been regularly pointing my American friends to her website. The lady is a very independent thinker, neither left nor right by today's criteria. She is very much up in arms about what she clearly sees as genocide of Afrikaners...and I agree.

hennie_dup

Harry

Dankie dat jy in woorde kon omsit wat ek dink en voel,maar nie die vermoee het om te verduidelik nie. Soos jy het ek deur bykans elkeen van daardie dinge geleef, groot hoop gehad vir die toekoms van SA, en dit gesien ineenstort, tot ek nou op 'n punt is waar ek ook voel ek het nie meer 'n land, 'n toekoms, enige iets anders wat my hier hou nie.

Ek wens letterlik my laaste jaar van wag verby tot ek kan emigreer, en kan nie wag vir die dag wat ek Kanadese burgerskap kan kry sodat ek weer kan voel ek behoort iewers nie. Ek is net spyt my oe het so laat eers oopgegaan, maar mens is geneigd om nie te sien wat gebeur nie, want dit gebeur relatief stadig so mens raak gewoond daaraan. Eers toe ek begin het om die res van die wereld te beleef het ek skielik besef hoe ver ons agteruit gegaan het, en waarheen ons werklik op pad is.

Ek gaan defnitief jou verhaal met familie en vriende deel, veral die wat nog steeds nie kan insien dat daar vir ons nie meer opsies is hier as Afrikaners nie.

Dankie weereens

Hennie_dup

Harry

Hennie,

ek is nooit lekker seker wat om te sê oor die reaksie wat ek kry nie. Dit voel asof mense vir my dankie sê dat ek in die publiek "staan en huil". Ek is nie seker dis hoe ek my Skepper tegemoet wil gaan nie.

As jy glo ek het die sielestryd van die blanke Suid Afrikaner raakgevat en opgesom vir die res van die beskaafde wêreld wat nie ons stryd meemaak nie, dan is ek baie bly en bedank ek jou vir jou reaksie.

Louis & Marion

When you talk about SA war heroes I'm remided of how intensely Canada has been celebrating her fallen heroes from the Vimy Ridge Battle (WWI) this past weekend. Makes quite a contrast compared to how SA has remembered its fallen heroes in say Delville Wood.....

Harry

Louis & Marion,

SOuth Africa lost almost as many men in Delville wood as what Canada lost at Vimy Ridge, but South Africa was actually FORBIDDEN at one stage to attend the commemoration. That is how deeply and profoundly sick the European attitude towards us got.

Now we have almost three generations of Europeans and North Amercian people who were fed a steady diet of mostly trash about South Africa. I'm not denying the facts of the traumas involved. I'm saying they only ever got ONE side of the story and deeply believed that the other side did not have a position at all and were just born evil.

I faced off with a Communist Danish professor who told me to my face that we should die because we are a blemish on the name of European Civilisation....they want us dead. He called me and mine "an anachronism". I called him naive. Then again he felt the Soviets had screwed up true Marxist Socialism and were not doctrinairre enough about it!! We lived with a mutual truce for about 8 months.

Significantly, he blushed when I finally asked him whether he had ever met any black people before coming to the USA. The answer was that he had met the kids of a black ambassador. Oh Wow! A few months later he confessed that "Harry, I drove through Harlem yesterday, and I feel very badly now, because I turned up the windows of my car".

Please understand just how deep this phenomenon is and how extremely one-sided the propaganda diet is that they got fed for decades. I wonder if South Africans actually ever realised just how tremendous a "paint job" got done on them between 1950 and 1990. Forty years of being painted into a monster.

I can show you websites that suggest that we are a unique dead branch of Western Man who never went through The Enlightenment. Well, when the Brits went through The Enlightenment, we were being killed by the very people they were getting "enlightened" about. Does that ever sound familiar? The early 19th century in SA looked remarkably like the early 21st.

hennie_dup
Hennie,

ek is nooit lekker seker wat om te sê oor die reaksie wat ek kry nie. Dit voel asof mense vir my dankie sê dat ek in die publiek "staan en huil". Ek is nie seker dis hoe ek my Skepper tegemoet wil gaan nie.

As jy glo ek het die sielestryd van die blanke Suid Afrikaner raakgevat en opgesom vir die res van die beskaafde wêreld wat nie ons stryd meemaak nie, dan is ek baie bly en bedank ek jou vir jou reaksie.

Harry

Glo my, ek het die laaste bedoel. Tog verstaan ek hoe jy voel. Ek voel soms self of ek kan huil - nie oor ek myself jammer kry nie, maar oor wat met ons mooi land en mense (van alle kleure) gebeur, oor wat so maklik so anders kon gewees het, oor geleenthede wat gemis is aan alle kante, oor niemand ooit leer uit die geskiedenis uit nie. Ek kon nie help as om te wonder hoeveel anders dinge kon gewees het as net een of twee van die foute wat jy uitgelig het uit die geskiedenis, nie gemaak is nie... Maar nouja, dis water onder die brug

Ek het, miskien naief, geglo dat hierdie die land van die toekoms in die wereld gaan wees toe dinge verander. Dis miskien hoekom ek nog steeds hier is, ek wou nie glo dat ons nie dinge kon reg maak wat verkeerd was nie. Ek wou met alle mag positief en optimisties wees oor die toekoms, want Afrika is in my bloed ook vir meer as 300 jaar, maar gebeure het net sover gegaan dat ek naderhand besef het ek is nie meer welkom hier in wat ek gedink het ook my land is nie, dat ek geen werklike regte het, ten spyte van die sg Grondves van Menseregte nie, dat ek slegs hier geduld word solank as wat ek belasting betaal en niemand nog gekry kon word om my te vervang by my werk nie...

Indien enige iemand so dink - ek is nie bitter nie, dis maar een van daardie dinge van die lewe. Dit kon net soveel beter gewees het vir my en die ander 45 miljoen mense in hierdie land...

Anyways, genoeg nou van my gekerm af ook. Ek is op pad na my nuwe land waar ek verwelkom sal word (al het ek nie "Canadian experience" nie :) ) en waar iewers vorentoe vir my ook gese sal word "Dis nou joune ook, wees trots op jou land, want ons is trots om jou hier te he". Ek kan nie wag nie...

Groete

Hennie_dup

Heinrich

Harry, hier is iets wat aansluit by jou groot stuk werk, "When the Loerie sings again".

Hier in Beeld (13 April, 2007) het ek 'n artikel raakgelees waar beskryf word hoe daar deur Standerton se burgemeester, rdl. Queen Radebe-Khumalo opdrag gegee is dat 'n stukkie geskiedenis tot niet gemaak moet word.

Dit was ossewaspore wat in 1988 in sement gegiet is, as deel van die 150-jarige herdenking van die Groot Trek.

"Mnr. Lucas Mello, provinsiale sekretaris van die ANC in Mpumalanga, het gisteraand gesê dié party ondersteun die burgemeester in haar besluit.

'Dit is een van daai (sic) dinge wat gedoen moet word om die verlede reg te stel. Die Groot Trek het lyding na swartmense gebring.'"

Myns insiens is die daad wat gedoen is, nie soveel ter sake nie, maar die skade wat daardeur aan rasseverhoudings gedoen word, is nóg erger.

Harry

Heinrich,

Ek dink dit hoort in die Epilogue of in 'n opvolgstuk onder die titel: "Wringing the Loerie's Neck".

As jy wil sien net mooi waarheen alles op pad is, kan jy die instruksies van die Dept van Onderwys in SA aan onderwysers hier lees: Dis genoeg om op te gooi. Mense sal hul kinders daar moet begin uitkry voor hulle 10 is, anders gaan die skade gedoen wees:

EK IS ERNSTIG: http://www.sahistory.org.za/pages/classroo...raft.htm#grade4

Dis nou vir die Graad Viertjies: Die Wêreld se grootste leiers is nou glo Nelson Mandela, Helen Joseph, Robert Sobukwe, Steve Biko, Rosa Parks, Mahatma Ghandi. Dis wat nou vir 9-jarige kinders geleer word. Die hele Westerse Beskawing het opgehou bestaan...behalwe vir Rosa Parks agter in die bus....want sy is swart. ( Wed jou niemand in SA weet wie is Rosa Parks nie)

Vir die graad vyfies, is dit:We highlight the suggested approach for integrating human rights into the content you will cover in each grade. Focus on the egalitarian values that informed most hunter-gatherer societies. Give attention to the harmony between people and their environment in these societies. Point out how male-dominated societies and histories have excluded women

As die kinders daar uitkom sonder 'n kraak in hulle siel, dan was hulle sielsiek om mee te begin. Die ANC Ongelykheid regering gaan mense se kinders teen hulle opsweep. Ek waarsku julle nou. Hier kom 'n baie lelike ding.